Gwy wandelt

woensdag 24 juni 2015

PPP

Psychiaters, patienten, portretten.
 Deze middag nam ik nog eens de tram naar het Guislain museum met de bedoeling de tentoonstelling 'Lichtgevoelig' te bezoeken.
Ik was verrast door de andere tentoonstellingen die er plaats vinden.
De tentoonstelling onder de titel 'Condemned' is luguber. Robin Hammond, een fotograaf uit Nieuw-Zeeland brengt er de wreedheden van Soedan en andere landen ten zuiden van de Sahara in beeld. Mensen die vast geketend leven. Stemlozen die moeten leven in vervallen gevangenis cellen. Muren vol bespat met bloedspatten van executies. Van die tentoonstelling hou je geen goed gevoel over. Het is vreselijk. 

Een andere tentoonstelling die ik niet verwacht is 'Facing Japan'. 10 getalenteerde Vlaamse fotografen stellen er hun werk ten toon. De foto's tonen een Japan dat ik niet ken. Ik was er nochtans vorig jaar.

Maar ik weid maar uit.
Ik kwam voor de tentoonstelling 'Lichtgevoelig'.
De psychiatrie is in de 19de eeuw ontstaan, De fotografie ook. Het een heeft niets met het ander te maken.  Oorzakelijk hebben ze niets met elkaar te maken.
Evenwel hebben ze elkaar gevonden. De instituten wilden hun werking naar buiten brengen. Fotografen werden geïntegreerd door de gezichten en houdingen van de zwakzinnigen. 
De patiënten zelf bleven niet achter en namen ook foto's. 
Het was toen nog niet de tijd de tijd dat iedereen met zijn mobieltje foto's nam. Sommigen platen die lichtgevoelig vast gelegd zijn, zijn ware kunstwerken. 

Kom ook eens kijken: http://www.museumdrguislain.be/

Geen opmerkingen: