Gwy wandelt

zondag 30 juni 2019

Met Sint Lieven op stap

Stralende gezichten onder een stralende zon. 
Al een paar jaar is de Livinustocht een vaste waarde in mijn wandelagenda.
De Livinustocht is een wandeling die in Gent aan de Sint Baafsabdij start, en na 33 km in Sint-Lievens-Houtem eindigt.
Praktisch wordt het zo ingericht. De wandelaars worden met een autobus van Sint-Lievens-Houtem naar Gent gebracht.  Wat ook kan is Gontrode (22 km) of Oosterzele (13 km) .
De wandeling staat niet in walkinginbelgium.be. Enkel vooringeschreven wandelaars kunnen deelnemen.
Ik ben de eerste die aan de Sint-Baafs abdij staat. Al vrij snel komt ook de auto met de officials aan, en krijg ik mijn deelnemingsbewijs en bonnetjes.
Dan komen twee autobussen met wandelaars aan.
Als iedereen uitgestapt is, dralen we niet. We vertrekken.
We stappen in groep de Schelde stroomopwaarts. In Merelbeke Flora is de eerste bevoorrading. Vanaf hier is de wandeltocht uitgepijld. Iedereen kan naar zijn eigen tempo verder stappen. De groep rekt zich uit. In Gontrode kunnen we een consumptie gebruiken, naar het toilet gaan en wat blijven zitten. Het is ginder kermis.
Het tweede traject kenmerkt zich door de zogenaamde bunkerroute. Soms echt smalle paadjes. Gelukkig hebben wandelaars voor mij, al een spoor getrokken door het hoge gras.
In Oosterzele beland ik voor de tweede rust.
Ik blijf er een half uurtje zitten in de sportzaal De Kluize. Wat babbelen.
Vanaf hier is het nog 13 kilometer te stappen.
Veel jonge ouders met kinderen vervoegen ons.
Dit laatste traject mag er best ook zijn. We passeren Balegem. Dan trekken we door de vallei van de Cothembeek. Heerlijk wandelen, soms wel pittig voor de gelegenheidswandelaar. Genieten doe ze wel. Hun gezichten stralen.
De parcoursmeester weet de tocht groen te houden tot vlak voor de aankomst. Bij de kapel van Sint-Lieven beschouw ik de tocht ten einde. Nog een kilometer te stappen.
Die laatste kilometer leidt ons nog over het leuke Sint-Lievensbrugje om dan naar de Pallieter te trekken.
In café De Pallieter sluit ik met een blonde Leffe mijn tocht af.
Een mooie tocht. Goed ingericht. Op geregelde tijden bevoorrading. In zo een weer doet het deugd om fris water te kunnen drinken.
Geloof me voor volgend jaar noteer ik alvast de laatste zondag van juni in mijn agenda.

Voor foto's vanaf mijn GSM, klik hier

1 opmerking:

Unknown zei

Guy bedankt voor dit mooie verslag van onze wandeltocht, alsook voor de mooie foto's.
Tot volgende editie op 28 juni 2020.
Voor de Livinusstappers.
Van de Vyver Roger.