Gwy wandelt

zondag 27 oktober 2019

Zonnige herfstocht in Wetteren

WSV Wetteren richtte vandaag al voor de zoveelste keer haar voettochten van de tuinbouwstreek in.
Voor mij is dat een vaste waarde in mijn wandelkalender.
De redenen zijn wel tamelijk persoonlijk.
- Iedere dag in mijn ochtendwandeling passeer ik langs de Schelde. Dus nu vandaag eens langs de Schelde stroomafwaarts wandelen. Eens op een andere plek aan de Schelde wandelen.
- Wetteren ligt vlak bij Gent. Ik stap op lijnbus 34, en aan de oude brug in Wetteren stap ik af.
Met het openbaar vervoer is het op een dag als vandaag wel opletten. Er is maar een lijnbus om de twee uur.
Goed! Dit gezegd zijnde, wil ik mijn indrukken verwoorden.
ER NAAR TOE.
Om 8u30 nam ik aan Gent-Dampoort lijnbus 34. Het verwonderde mij dat ik de enige wandelaar aan de bushalte was. Eens de bus in, bleek er al een mevrouw in te zitten die ook wou wandelen. Ze wist echter niet waar ze zou moeten uitstappen. Geen punt! Ze kon gewoon op mij vertrouwen. Later op weg stapte nog een wandelaarster in. Het bleek ook dat er nog iemand inzat om aan de wandeling deel te nemen. Ze was net 65 geworden. Ze had dat speciaal lijnabonnement aangeschaft. Het was de eerste keer dat ze het gebruikte. Zo werd ik meteen een mentor.
NAAR DE STARTZAAL
Afin met ons gevieren stapten we uit en begaven we ons naar het instituut, een tuinbouwschool, waar vandaag de startzaal was. --- De school Scheppers ---
Daar was er al veel volk. Het was zelfs aanschuiven om ingeschreven te
geraken. En ... Er zaten veel kennissen in de zaal.
Dat was dan ook heel wat babbelen vooraleer te wandelen. Ik was van plan de 20 te wandelen, maar omdat ik zolang in de zaal gebleven was opteerde ik voor de 15.
OP WEG
Een eerste lus van 3 km bracht mij weer naar de startzaal. Daar bleef ik niet. Ik stapte meteen door in koos bij de splitsing: 15x2, 15 tweede doortocht, geen twee keer vijftien.
Dit traject bracht ons eerst langs een industriegebied. Agro-industrie vermoed ik, en dan door de natuur richting Wetteren Ten Ede. Leuke paadjes. Goede afwisseling tussen macadam-steenweg en onverhard.
Wij wandelaars zijn niet de enigen die buiten willen zijn. Geregeld op de macadam-steenweg ontmoetten we heel wat motorrijders. Die hadden hun herfst rit ook in deze mooie streek gepland.
KWARTELS OP PAD.
Ik  ontmoette vandaag veel clubgenoten. Ik ben lid van wandelclub De Kwartels. Heel wat clubgenoten hadden, net zoals ik, voor deze tocht in Wetteren gekozen. Het deed me plezier te vernemen dat mijn blog en andere internet uitingen goed gevolgd worden.
Bij onze kwartels zijn er ook wandelfotografen.
Zo ontmoette ik René. Ik bekijk altijd zijn fotorelaas, En nu kwam ik de fotograaf zelf tegen.

AFRONDING
Iets na twaalf uur beëindigde ik mijn tocht. Omdat ik nergens blijven zitten was, nam ik nu de tijd om van een broodje smos met lekkere soep te genieten. En natuurlijk wat bij babbelen. Iemand zei me: "Heb je niet gebabbeld, je hebt niet gewandeld;"

Volgend jaar ben ik er weer bij.

Geen opmerkingen: