Gwy wandelt

dinsdag 12 september 2017

Verbondsbedevaart

Vandaag vertrokken we met ons OKRA trefpunt op bedevaart.
We vertrokken vanaf de Poel te Gent.
Het was geen voettocht. Een autobus van Begonia bracht ons naar Wervik
We sloten aan bij de andere trefpunten van ons verbond. We waren met zo een zevenhonderd.
Het thema van de viering was: 'Wat zeggen de mensen, wie ik ben ? Wat vertellen de mensen over mij ? ' De viering zal nog lang bij mij blijven hangen.
Na de viering in de Sint-Medarduskerk reden we door naar Rijsel.
Daar gebruikten we het middagmaal: coq au vin en een dessert.
In de middag bezochten we deze stad die hier de naam Lille draagt.
Georges, de begeleider van Begonia reizen wandelde met ons door deze Noord-Franse stad. en wees ons op de verschillende facetten van de architectuur van de middeleeuwse stad. Lille is vaak toneel geweest van oorlog en strijd. De gebouwen zijn vaak vernietigd. Georges beklemtoonde de eenheid van bouwstijl hoofdzakelijk uit de 17de eeuw. Begin 21ste eeuw is de binnenstad grondig hernieuwd, opgeknapt.
Ook de neogotische kathedraal uit 19de-20ste eeuw bezochten we.
De mensen die niet met ons aan de wandeling deelnamen en op de grote plaats een terrasje pikten, zagen veel betogers, die het niet eens zijn met de koers de de Franse president Macron uitzet.

Klik hier voor wat foto's die ik met mijn mobieltje nam.

Het was mooi vandaag zo met ons trefpunt op stap te zijn, en veel medeleden te ontmoeten. 

Geen opmerkingen: