Gwy wandelt

woensdag 20 januari 2021

Gentbrugse meersen

Nog eens naar de Gentbrugse meersen. 
De Gentbrugse meersen vormen een groenpool van de stad Gent. 
Het was wel winderig vandaag, maar gelukkig droog.
Ik koos voor de tocht aangeduid met rode pijlen.
Het blotevoeten pad stapte ik niet. Dat zal eens voor van de zomer zijn.
Het pad dat ik stapte was volledig verhard. Een modder sloeberaar ben ik nu eenmaal niet.
Ik stapte over de Rietgracht, en las de informatie over die voormalige stadsgrens van Gent.
Ik passeerde het kasteel Coninxdonck. En haalde in mijn gedachten de mooie feesten op die we daar al hebben mogen vieren. 
Dan volgde ik het HDB-PAD, en las dat HDB=Hubert de Bruyker een oorlogsheld was en de stichter van de scoutsgroep van Gentbrugge in 1916.
Later nog even langs het geboortebos. Ik bezocht 1911, 12 maanden waarbij ik vooral keek naar januari en februari. Januari omdat het nu eenmaal januari is vandaag. Februari omdat mijn verjaardag erin valt. Die borelingen worden ondertussen 10 jaar. Ik 73.
De rode pijlen brachten me verder naar de Schelde. De stroom rechts van mij, de meersen links van mij. Wat een vogelrijkdom hier !!!
Het natuurgebied wordt doorsneden door de E17, daar moest ik onderdoor. 
Eens de Schelde verlaten, waren er meer plassen op het pad. De regen van de laatste dagen. Ook meer dieren hier. Er is nog een boerderij in dit gebied.
Via de sportterreinen kwam ik aan het lokaal van boer Janssens. 
Later bij de sportcluster verloor ik de pijlen uit het oog. 
Geen punt. Ik heb die meersen al dikwijls bewandeld en wist dan ook de juiste richting om naar het beginpunt terug te keren. 
Daarmee verliet ik het verharde pad, en heb zo ook langs bemodderde wegjes gewandeld. 

Voor wat foto's die ik met mijn GSM nam, klik hier.   
Zeker ga ik nog eens naar de Gentbrugse meersen, om dan het vredesbos en wat van Luk De Vos  en ook andere jaren van het geboortebos te bekijken. 

Geen opmerkingen: