Gwy wandelt

zaterdag 15 juli 2017

Boven Gent rijst

Deze middag stapten we de Gentse Sint-Jakobskerk binnen.
In de Gentse feesten brengen de organiste Annie Arnaut en de bariton Peter Broos aldaar oude liederen.
Er was al veel volk toen we binnen kwamen.
Het programma bestond uit verschillende liederen. Bach natuurlijk en ook het lichtere genre.
Verschillende religieuze liederen ook. We zijn nu eenmaal in een kerk.
Verrassend vond ik het 'Hemelhuis'. Hoe lang was het niet geleden dat ik dat lied heb gehoord. Vrijwel iedereen kent er een zin uit: 'Zou men armoe lijden om een mondje meer ?'
Het kwam niet alleen vanaf het doksaal. Peter bracht ons ook tot samenzang. Ik moet niet zeggen dat 'Liefde gaf u duizend namen' door iedereen meegezongen werd. We zaten redelijk van voor. Toen ik omkeek zag ik achter mij het talrijk opgekomen publiek mee zingen. Ik was ook verrast door de dame naast mij, een soprane stem Die kon nogal meezingen. Zeker nog wat later toen we alternerend Sancta Lucia zongen. Een moeder en dochter voor ons, draaiden zich om, om haar te feliciteren omdat ze ze mooi kon zingen.
Peter bracht ons nog O sole mio, Zijn hoge bariton stem vervoerde iedereen.
En het slot dat was dan weer voor iedereen: Het lied van Klokke Roeland.

Er is voor Jacobus 17 nu ook een HAP & TAP. Dat wordt verzorgd door Very Food.

Ik vond op YouTube dit recital van een paar jaar geleden, klik hier.
Dit optreden kadert in meer activiteiten van de Jacobus VZW. voor meer klik hier.
Morgen ben ik er weer. Het is dan de 'Gentse' mis.

Geen opmerkingen: