Gwy wandelt

vrijdag 12 januari 2018

Vrijdag gebed.

Vrijdagochtend in de St.Jakobskerk
Iedere vrijdagochtend om  9 uur komen 10 tot 20 mensen samen in de Sint-Jakobskerk te Gent.
Ik ben er een van.
In oktober 2015 pelgrimeerde ik naar Santiago de Compostela.  Na de bedevaart stapte ik de Gentse Sint-Jacobskerk binnen. Sinds die tijd ben ik er vrijwel altijd bij in het koor voor de gezongen gebedsdienst.
We bidden en zingen samen.
Soms vraagt iemand me om voor een bijzondere intentie te bidden. De vraag is dan:  'Ik weet dat je naar de kerk gaat. Zelf doe ik het niet. Zou je toch voor mij willen bidden want er is me iets ergs overkomen'. Die opdracht neem ik dan altijd mee.

Als ik in mijn kennissenkring verneem dat er iemand de tocht naar Compostela wil maken, dan nodig ik hen graag uit voor de zegening van hun bedevaart. 
Graag gaan ze dan naar de viering. Het geeft hun pelgrimstocht een diepere betekenis. Op zo een dag besluiten we dan de gebedsdienst in de kapel, waar het beeld van Sint-Jacob staat. Onze oudste parochiaan zingt dan het parochielied, en onze voorzanger plaatst de parochiestempel in de credential van de bedevaarder. 

Geen opmerkingen: