Gwy wandelt

woensdag 26 december 2018

Zonnige wintertocht.

Vandaag ging een luik van de Vier Kunststeden Trofee door in Oudenaarde.
Het werd een tocht onder een heerlijk winterzonnetje.
Om half negen was ik in de inschrijfzaal. Ik twijfelde of ik de 21 dan wel de 30 zou stappen. Maar ik kon de keuze uitstellen.  De 30 was de 21 plus een grote extra lus.
Na een koffie zette ik aan.
Het eerste traject liet ons dwalen rond het station van Oudenaarde om nadien samen met andere afstanden ons naar de rust te brengen. Ik liet mijn kaart afstempelen in de sportzaal op het Groenhof, en stapte gelijk door.
Het tweede traject werd een voettocht door het platteland. Heerlijk om naar te kijken. De plassen met een dun laagje ijs. De velden wit berijmd. De paden door de vorst verhard. De zon werpt lange schaduwen. De zon zit laag en verblindt ons soms.
De tweede rust (in mijn geval) was in Etikhove. Nu bleef ik wel wat zitten. Een heerlijk soepje voor bij mijn boterham.
Nadien koos ik bij de splitsing toch voor de 21 en niet voor de 30.
Het laatste traject was lang: bijna 9 kilometer. Maar wat kregen we allemaal voor en onder onze voeten? De parcoursmeester had het beste voor het laatst bewaard. Een ommetje langs Ladeuze molen, een waterrad molen. op de Maarkebeek.
En dan Leupegem, daar de berg op.
Door de zon was hier het ijs al gesmolten en waren de paden toch modderig. Een beetje avontuur. Een flinke klim en daarna een fikse afdaling: helling 12%. De afdaling verliep langs een betegeld pad. Het was kwestie van kleine pasjes te nemen.
Terug in Oudenaarde mochten we langs de Schelde wandelen.
Ondertussen waren alle afstanden samen.
De wandelpijlen brachten ons door de volkstuintjes.
Ginder werden we nog getrakteerd. De meeste ouderen namen een druppeltje, zag ik.
En dan weer naar de school waar onze wandeling begon.
Een mooie tocht. Toen ik aankwam stonden er al meer dan 2000 wandelaars ingeschreven. En aan de tafel waar ik zat waren nog mensen zich aan het inschrijven.
Met al die feesten moet een mens bewegen. Daar is wandelen goed voor.

RenĂ©, een clubgenoot van mij was er ook. Klik hier voor zijn fotoreeks. 

1 opmerking:

rene depuydt zei

Spijtig dat we U mislopen zijn Ghuy,in ieder geval dank om mijn foto's bij Uw verslag te plaatsen !!!
Grtn,Rene en goed eindejaar !