Gwy wandelt

vrijdag 5 oktober 2018

In Regensburg.

Donderdag 4 oktober. Wij zijn in Beieren. We bezoeken Regensburg. Dat is een stad aan de Donau, aan de schone blauwe Donau.
Ik heb er nog nooit van gehoord. 's Morgens aan de ontbijttafel kom ik er al meer van te weten. Ik vind interessante informatie op het internet. Tafelgenoten vinden ook informatie. En zo weten we dat het een interessante daguitstap wordt.
Het is een uurtje met de autobus rijden.
Filip zet ons aan de Donau af.
Onze groep valt uit elkaar. In kleine groepjes of alleen stappen we de oude binnenstad in.
Regensburg is al oud. Ik kom oude verdedigingswerken van de Romeinen tegen. De poort van Pretoria dateert van het jaar 179. Twee duizend jaar geleden legerden hier Romeinse legioenen om het Romeinse keizerrijk tegen de invallen van de Germanen te beschermen.
Ik zie verschillende kerkgebouwen. Dacht ik dat in Gent veel middeleeuwse kerken bij elkaar staan, hier zijn er nog meer.
Wat me geweldig opvalt is dat alles er zo nieuw uitziet. Gebouwen van eeuwen geleden zien eruit alsof ze er pas gisteren gezet zijn. Er wordt hier nogal gerestaureerd. Verschillende gebouwen staan overigens net daarom in de de steigers. Ook de dom. Wat wij een kathedraal noemen, heet daar een dom.
Naast de kerkelijke gebouwen natuurlijk ook de gebouwen van de overheid, het voormalige stadhuis, de raadskelder. Ook een brouwerij die al vanuit de veertiende eeuw dateert.
Ik loop van het een naar het ander.
Het is hier goed vertoeven.
Het middagmaal gebruik ik in de tuin van brouwerij Spitalgarten, aan de Donau. 1 Paar Pfähzer Mit Sauerkraut und einen Scheibe Hausbrot met een groot glas bier Hellerbock. De brouwerij is daar al van in de 14de eeuw.
Om half vijf zijn we afgesproken om met de autobus naar Haibach terug te keren.
Onze groep 'Wandelen in Europa' heeft drie tafels in de eetzaal: 2 tafels van 6 en 1 tafel met 8.

Geen opmerkingen: