Gwy wandelt

vrijdag 14 oktober 2016

1ste dag na de reis

Sint Jacobskerk, Gent
Na de belevenisvolle reis naar Santiago de Compostela, herneemt het dagelijkse leven zich.
Door de afwezigheid van die paar weken had ik het meteen druk.

's Morgens de wekelijkse bijeenkomst in de Sint-Jacobskerk.
Het was plezierig elkaar terug te zien. Er was trouwens een man bij van 78 jaar, die 11 jaar geleden door een ziekte de spraak verloren had. Nu spreekt hij weer. Daarvoor heeft hij een toestel. Hij tikt wat hij wil zeggen in een apparaatje in, en dat apparaatje praat dan in zijn plaats. Je moet het maar kunnen, op bejaarde leeftijd nog zoiets nieuws leren.

Nadien ging ik naar de post, om een pakje af te halen.
Onderweg stonden er wat politieauto's vreemd geparkeerd in mijn straat. Wat zou hier aan de hand zijn? Toen ik er voorbij ging, zag ik dat een man in boeien geslagen werd.

In de post lag mijn pakje klaar, zo kan ik nu mijn muntenverzameling bij werken.
's Middag dan gaan eten in het LDC De Horizon. Prettig was het om weer met de bekenden aan tafel te zitten.

En in de namiddag dan naar de Sint-Baafskathedraal.
Daar ging ik eerst naar de Vita-kapel, de doopkapel. Ginder hangen nu de buitenluiken van het Lam Gods. Na een lange minutieuze restauratie zijn die panelen nu te bewonderen. Adembenemend is het werk nu. Dit valt nog meer op, als je van de gelegengheid gebruik maakt om naar de kopie uit de jaren 80 in de Vijdt kapel te bekijken. Nog tot en met zondag in de toegang tot het schilderij gratis. Ik was een van de velen die het gingen bewonderen.

Weer in mijn flat, heb ik nu nog veel post af te werken. En ook de facturen te betalen die tijdens mijn afwezigheid bezorgd werden. En dan eens vroeg naar bed.

Geen opmerkingen: