Gwy wandelt

zaterdag 1 oktober 2016

De apotheose, reisdag 1

De apotheose noemen we het. Met onze wandelgroep zijn we nu het zesde jaar onderweg naar Santiago de Compostela. Dit jaar komen we aan. Dat is de reden waarom we onze reis deze keer 'de apotheose' noemen.
Vanmorgen vertrokken we.
Dag 1 = een dag in de autobus.
De autobus zette in Temse aan. In Gent vervoegde ik het reisgezelschap. We zijn vertrokken in de nacht. Onder een grauwe hemel reden we verder.
Eens Parijs voorbij brak de zon er door.
Bij Tours over de Loire. Dat was voor onze gids de gelegenheid om wat over die stad te vertellen, bijvoorbeeld over Maarten, de soldaat die de helft van zijn mantel aan een bedelaar gaf. Die Maarten is later in Tours tot bisschop gekozen.
Ook verder bij Poiters en Bordeaux gaf onze reisleider geschiedkundige achtergrondinformatie

Onze busrit bracht onze met de nodige koffiestops en pauzes tot in Castets.Na 13 uren rijden zijn we dus bijna in Spanje.
In Castets overnachten we in hotel Les Bruyères
We brachten onze valies naar de kamer, verfrissen ons, en gingen dan weer naar beneden voor het welkomstdrankje. In het restaurant naast het hotel gebruikten we het avondmaal: als voorgerecht een vissalade, als hoofdgerecht tagliatelle met varkensgebraad en een heerlijk dessert.