Gwy wandelt

maandag 31 oktober 2016

Dual pilgrim

Soms grijpen gebeurtenissen, kleine dingen, artikels in elkaar in. Zodanig soms dat ik denk dat het geen toeval kan zijn.
Het kwam nu bij mij voor met een artikel over 'Dual pilgrim'; pelgrim zijn naar Santiago de Compostela en ook naar Kumano in het land van de rijzende zon. In Japan de meest heilige plaatsen van het shingon boeddhisme aandoen. (Zie: www.tb-kumano.jp )
Ik sprak erover met andere Santiago-gangers, en vernam dat er nog iemand uit de gemeenschap rond de Gentse Jacobus deze tocht wil doen.
En in de kleine dingen. In mijn keuken op de dampkap hangt een magneetje met daarop de vulkaan Fuji, een andere heilige berg in Japan. ik heb die nog beklommen, maar niet tot de top.

Ik overweeg om nog eens naar Japan te trekken. Veel westerlingen hebben nog niet op de trommel van het Kumano Hungo Taisha mogen slaan.

Geen opmerkingen: