Gwy wandelt

zondag 4 maart 2018

Maaltijd bij de benedictessen

De regel van Benedictus zegt ons dat de maat van het voedsel een gezonde maat dient te zijn. Punt 7 van het betrokken hoofdstuk leest als volgt: de broeders moeten zich hierdoor niet laten verleiden om meer te eten dan nodig is.
Het is ook de veertigdagentijd, de tijd om te vasten.
Ook ligt mijn BMI te hoog.
Drie redenen dus om het wat sober te houden. Een vierde reden is het gebrek aan beweging.
Per dag hadden we drie maaltijden: een broodmaaltijd 's morgens en 's avonds, en een warm middagmaal.
Bij het ontbijt en het avondmaal heb ik me telkens tot 3 sneetjes beperkt.
Bij het middageten heb ik niet bij geschept als ik mijn bord leeg gegeten heb.
En tussendoor niet gesnoept.
Ik heb dus zeker geen overdaad gepleegd.

Veel beweging heb ik dit weekend niet gehad: van mijn kamer, naar de kapel, naar de conferentie zaal en naar de eetzaal. Allemaal zonder buiten te komen.

Hoe verloopt nu zo een gezamenlijke maaltijd?
Wel we komen de refter binnen en gaan zwijgend achter onze stoel staan. Als iedereen er is, spreekt de priester een gebed uit. Daarna gaat iedereen zitten. 
De maaltijden verlopen in stilte.

Geen opmerkingen: