Gwy wandelt

zaterdag 15 november 2014

Heilige plaatsen in het MAS

Vandaag kwamen we met een aantal leden en niet-leden van het Compostelagenootschap bijeen in Antwerpen om en n bij ijij el aar kaar.  Ik nam lijnbus 17  aan het Centraal Station.
We zijn in het MAS met 91 deelnemers. Divers publiek. Veel nieuwe gezichten. Na de ontvangst begon de sessie om 10 uur. met een impressie; De presentatie legde de nadruk op de pelgrimswegen en op de heilige plaatsen die een mens ondertussen tegenkomt
Ons genootschap heeft mee geholpen aan de tentoonstelling in het MAS.
Dan indrukken in een PowerPoint presentatie. Paul Linders was vertrokken uit Vezelay. Ik zat niet heel vooraan, waardoor de onderschriften niet altijd leesbaar waren. Die techniek  heb dat bij OKRA ook al gewaar geworden.  Dat neemt niets weg van de presentatie van Paul Linders. Maar misschien kan hij zijn linker-onderschriften vervangen door rechter bovenschriften

10u30 werd de tijd voor de presentatie van Freddy du Seuil, onze voorzitter. Hij legde zijn eigen accenten.
  1. Historiek genootschap 
  2. Historiek routes 
  3. Wie is Jacob?
  4.  De huidige route(s)
Na zijn interventie volgde een uitleg over de fietsroute door Robert Truyen. Mei en juni zijn de beste maanden. Zeker niet in de winter naar Santiago fietsen  Maar zelfs in de zomer handschoenen mee nemen. Helm dragen is verplicht. Niet meer dan 85 km per dag, en als moeilijk terrein zelfs minder. Doseren! Vezelay is een aangename vertrekplaats. Hoe met de fiets terug naar huis?
Voor mij was het besluit dat ik een wandelaar blijf en geen fietser wordt. En dat ondanks het verschil in tijd. Te voet duurt de tocht 3 maanden, met de fiets kan je dar tot een derde herleiden.

Dan uitleg van de de hoofdcurator van de tentoonstelling. Het is een dubbele tentoonstelling Tenach, Bijbel, Koran in het Mas op de 3de verdieping.
Een uitleg waardoor ik later met meer besef de tentoonstelling bezocht heb.
En me gerealiseerd heb dat ik daar nog eens moet terug keren

Geen opmerkingen: