Gwy wandelt

donderdag 10 januari 2019

Kerkgebouw wordt supermarkt

Herbestemmen van kerken brengt heel wat mee.
Er is de laatste jaren al veel herbestemd.

Ik denk dan aan de cinemazalen. Om dat de mensen niet meer naar de cinema gingen, moesten die allemaal een nieuwe bestemming krijgen.
Ik ken verschillende zalen die dan omgevormd zijn tot een winkel. De wolweverskapel in de Kortedagsteeg werd een cinemazaal en nadien een winkel.

Dan kwamen de textielfabrieken. De textielnijverheid trok zich uit Gent terug. Ik heb zo de indruk dat de sites nu vrijwel allemaal woonsites geworden zijn. De spinnerij recht over mijn flat is nu een school geworden.

En dan waren de kerkgebouwen aan de beurt. Voor de mensen die nu nog naar de kerk gaan zijn er zo veel kerken niet meer nodig. De kleinere christelijke gemeenschappen hebben zulke grote gebouwen niet meer nodig.
Ik zie voor mijn ogen kerken die nu een hotel zijn.
Een kerk die nu een gebouw voor een circusschool is.
Een kerk die nu opslagruimte is voor een voedselbank.
Op de Oude Houtlei is een kerk nu een receptieruimte van Hotel Poortakker.
De kerk van de franciscanen aldaar is nu een sociaal restaurant.
Vlak bij waar ik verblijf bevindt zich het gebouw van de voormalige Sint-Anna parochie.
In de krant stond dat dat gebouw een supermarkt wordt.

Geen opmerkingen: