Gwy wandelt

vrijdag 22 maart 2019

Huis naast mij te koop

Het huis naast mij staat te koop.
Dat vernam ik. Er hangt wel geen affiche TE KOOP aan, maar BELFIUS wil het wel verkopen.

Het is een huis met geschiedenis.

Toen ik daar zes jaar geleden nabij kwam wonen, hingen er nog vlaggen van OPTIMA.

Een flamboyante meneer, Piqueur, is zijn naam,  ontving er zijn gasten. Een kennis van me zei toen trouwens: "Als je je geld wil kwijt geraken, spring dan eens bij je gebuur binnen."

Het gebouw is een stadspaleis. Ferdinand Lousbergs liet het bouwen. Die industrieel had hier een grote textielfabriek. Die textielfabriek is  nu een school, Sint Bavo met name.
Later kwam het huis in handen van  de familie De Hemptinne. Zij verfraaiden verder het huis. Een goede naam onder het werkvolk had die familie niet. Je kent allicht het liedje dat mevrouw de Hemptinne liever een koevoet had dan een eind saucie. (Of was het omgekeerd ?)

Neem een kijkje binnen, aan de hand van dit filmpje van de VRT.Klik hier

Geen opmerkingen: