Gwy wandelt

zaterdag 24 oktober 2015

WWWW WWWW WWWW

Deze morgen heb ik nog eens het STAM op de Bijlokesite bezocht. Doel van mijn bezoek was de tentoonstelling over Willem I, over die 15 jaar dat België en Nederland één koninkrijk vormden.
Dat koninkrijk ontstond nadat Napoleon bij Waterloo verslagen was.
Het is een tijdelijke tentoonstelling. Evenwel kon ik het niet nalaten eerst nog de vaste collectie van het Gentse stadsmuseum te bezoeken, vooraleer het verloren koningrijk binnen te stappen.

Verschillende betrachtingen van die koning werden getoond: de vorst als verzoener, de vorst als kanalenbouwer (waaronder Gent-Terneuzen), de vorst die de industrie ontwikkelde. Ondanks zijn enorme werkkracht slaagde de koning er niet in één staat de creëren. De verschillen tussen het katholieke Vlaanderen plus het Franssprekende zuiden met het protestantse Hollands pratende noorden waren te groot. De Brusselaars kwamen na een uitvoering van de Stomme van Portici in opstand. Nog lang na de Belgische omwenteling waren er nog veel orangisten, zeker in het Gentse.

Ik moet trouwens nog eens naar de tentoonstelling weer keren, want de zalen van de opstand in 1830 en de daaropvolgende gebeurtenissen zijn zeer spectaculair. Op het uur dat ik ze bezocht waren ze echter overvol. Aan bezoekers ontbreekt het niet op dit verloren koninkrijk.

Weet iemand nog waar WWWW WWWW WWWW voor staat? Wij hebben het in iedere geval in de tijd op school geleerd.

1 opmerking:

julien en jeanine zei

Hallo Guy,
Ik heb mijn leerlingen het zo geleerd :
Wij willen Willem weg
Wilde Willem wijzer wezen,
wij wilden Willem weer!
Hartelijke groeten,
Jeanine