Gwy wandelt

zondag 20 september 2015

Autovrije stad

Wat zou ik doen op deze autovrije dag? Zeker een stadsbezoek. Zou ik gaan kroenkelen in Brugge? Neen! Ik besloot in Gent te blijven en alles te voet te doen. Zelfs geen autobus te nemen.
's Morgens focuste ik me op het Gravensteen.

Het Gravensteen is de moeite van een bezoek waard. Het is nog een fabriek geweest, daarvoor een gerechtshof en daar nog voor het grafelijk kasteel. De restauratie heeft die tijd beklemtoond. Magnieke zalen. Wel veel trappen. De mensen moeten in die tijd wel flink ter been geweest zijn. Boven op de donjon bovendien een wondermooi uitzicht over Gent.
Luguber is wel de zaal met de tentoonstelling van folterwerktuigen.
In het kasteel was ook een tentoonstelling-"DEPARTURES"  een confontatie met dood, rouw en afscheid. Dat is een tijdelijke tentoonstelling die nog tot 4 oktober te zien is.

Vlakbij het Gravensteen zijn zijn er veel eetgelegenheden. Het vegetarisch restaurant was dicht, dan heb ik lekker zeevruchten gegeten in een Italiaans restaurant.

Vandaar stapte in doorheen het autovrije Gent richting Ghelamco arena. Veel volk dat er daar was.
AA Gent speelde immers tegen Standard. De wedstrijd zou beginnen. Ik hoorde achteraf dat de Buffalo's schitterend tegen de Luikenaars gewonnen hebben.
Maar mijn doel was een ander. Voetbal interesseert me niet, maar ik wou op voorhand eens zien waar de autobus me zou op pikken voor mijn reis i.v.m.  Compostela II. Op 1 oktober vertrek ik immers weer voor de camino om een gedeelte van de kustroute af te leggen.

Terug in het centrum van het autoloze Gent was het heerlijk om daar in de straten en over de pleinen dweilen rond te dwalen. Zonder specifiek doel weliswaar.

Geen opmerkingen: