Gwy wandelt

woensdag 27 april 2016

How old is this church?

Deze middag kwam er weer veel volk de Gentse Sint-Baafskathedraal binnen. Vooral toeristen.
Als onthaler kan ik alleen maar goede dag zeggen tegen de groepen die onder begeleiding van een eigen gids of een stadsgids komen. De vragen die ze hebben kunnen ze aan hun gids kwijt.

Er zijn ook bezoekers zonder gids. En ook die willen wat meer weten.
Hun vragen gaan meestal over het Lam Gods, over de preekstoel, over het schilderij van Rubens. Soms gaan de vragen diep en moet ik zelf de documentatie raadplegen. Meestal kan ik de vragen  zo beantwoorden omdat de vraag zoveel gesteld wordt.

Vandaag werd er veel over de ouderdom van het kerkgebouw gevraagd. Een goede vraag, en ik kan dan ook wat van de bouwgeschiedenis en de historische context kwijt.

De mensen zijn dan tevreden, en wat wil je als onthaler meer dan tevreden bezoekers?

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb vandaag aan St Baafs een bezoek gebracht maar je was er niet
Gids je niet meer op donderdag ?
Met de 35ste editie is de kathedraal mooi versiert met bloemen en planten

Guy (= Gwy) zei

Dag Herman.
in 2016 is mijn schema voor Sint-Baafs de woensdag- en vrijdagnamiddag.
(De donderdag help ik in een LDC mee voor de surplussers. Vandaag was dat een wandeling, met wandelstokken, rollators en rolstoelen. Zo hebben die mensen ook een mooie uitstap gehad.)