Gwy wandelt

zaterdag 24 augustus 2019

In Merelbeke gewandeld.

Deze zaterdag nam ik de lijnbus naar Merelbeke, naar de wijk Flora.
Aldaar is in een gebouw waar vroeger een schoenenfabriek was nu een brouwerij.
Wel een brouwerij die de langs de ene kant de begane wegen verlaat en langs de andere kant toch met oude tradities aanknoopt.
Hoe bestaat het? De mensen die erbij betrokken zijn hadden beslist om een wandeltocht in te richten.
Een wandeling volgens de formule van de grote wandelclubs.
Hoe pak je dat aan?
Het kost heel wat: T-shirts voor de medewerkers, aanschaf van wandelpijlen en ook van jetons voor het natje en droogje van de wandelaars, materiaal van Wandelsport Vlaanderen. Met één tocht is dat geld niet terug verdiend.
Ze hebben het goed aangepakt. Ik vreesde een beetje voor de uitpijling, gewoon omdat het hun eerste tocht was. Die uitpijling was uitmuntend. Liever een pijl te veel dan te weinig.

De parcoursleiding had drie lussen uitgewerkt.
Ik besloot met de lus OUD BROOD te beginnen. Dan de FLORA te stappen en de lus LOUIS om mee te besluiten.

De lus Oud Brood bracht ons langs de Scheldekant, door de Scheldemeersen. Ook langs een groen gebied dat het Kerkgoed genoemd wordt. Dat is een plek waar ooit een kerk stond. Waar de kerk was, geven ze nu met hagen aan.
De wandelpijlen leiden ons verder naar de Molenhoek, dat is al in het dorp van Merelbeke. Daar was in een jeugdlokaal een rust voorzien.
Ondertussen kon ik het niet nalaten te vragen waarom die lus nu de naam OUD BROOD heeft. Nu je gaat het niet geloven ! Vroeger maakten mensen thuis zelf bier. Hun oudbakken brood vermengden ze met gist en hop. En ik die dacht dat oud brood alleen gebruikt werd om podding te maken.
Verder in de tocht stapten we door meer bebouwing: kastelen, kasteeldomeinen, Art Deco woningen. Ook borden met citaten uit literatuur en poëzie, geplaatst door de Bib. Wel tijd nemen om ze te lezen, natuurlijk. Aangenaam hoe de wandelmeester ons zo met verschillende facetten van Merelbeke laat kennis maken.

De tweede lus die ik stapte was de FLORA-lus. De startplaats ligt in de wijk Flora. De voorkant is op de Hundelgemse Steenweg. De achterkant is in de Verlorenbroodstraat.  Het gaat precies wel om brood. Eerst oud brood, nu verloren brood, en ik zie gelijk een aanduiding naar Le Pain Trouvé.
De tocht leidt ons door de residentiële wijk. Villa's en open bebouwing. Zelfs als het sociale woningen betreft is het een tuinwijk. Hier moet het aangenaam wonen zijn.

Voor de derde lus neem ik de lus Louis. Louis is ook een biertje dat in de brouwerij gebrouwd wordt. Louis XVIII met name. Lowie die zwiet. Ik heb inderdaad gezweet op die lus. Het was 31°C .  De tocht bracht ons noordwaarts langs het Liedermeerspark. Op het natuurgebied mogen enkel wandelaars. Fietsers niet. Hoe komt het ? Ik zag geen andere wandelaars. Wel eekhoorntjes en konijntjes. Dat veranderde toen ik Gent naderde. We bogen af. en gingen wat onder en langs spoorwegen. Helemaal tot in Moskou. Moskou in Gentbrugge dan, niet in Rusland.

Voor wat van mijn visuële indrukken, klik hier. 

Tot slot wens ik de inrichters proficiat te wensen. Hun eerste tocht is geslaagd.
Ik kijk al uit om nog eens bij de WILDE BROUWERS te wandelen.

2 opmerkingen:

julien en jeanine zei

Wij zijn ook in Merelbeke gaan wandelen, Guy en wij hoorden in het inschrijvingslokaal dat er daar vroeger een drukkerij was, vandaar de machines...we hebben die machines niet goed bekeken dus je kan gelijk hebben...
Groeten,
Julien en Jeanine

Unknown zei

Dank voor de mooie woorden over onze organisatie, het doet deugd om te lezen dat men echt heeft genoten van de wandeling! Jullie hebben trouwens beiden gelijk, het gebouw was origineel een schoenfabriek (Sofacq) en nadien een drukkerij, waarvan nu nog een drukpers in de brouwerij staat. Kom eens langs op ons brouwerscafe (elke vrijdagavond) en dan vertellen we je het hele verhaal ��