Gwy wandelt

woensdag 24 april 2019

Wijwater

Als ik zo in het onthaal zit van de Sint-Baafskathedraal krijg ik zo soms vreemde vragen.
Meestal ken ik het antwoord.
Indien niet dan zeg ik gewoon dat ik het niet weet.

De vragen gaan soms over de kunstvoorwerpen.
Soms over de heiligenbeelden.

Maar vandaag is het de eerste keer - denk ik - dat ik vragen kreeg over het wijwater.
Ik vertelde l'eau béni, maar nu ik dat thuis controleer zie ik dat het juiste woord in het Frans eau bénite is.
De bezoekers kunnen wijwater mee nemen als ze een flesje of zo bij hebben om te vullen.
Ze kunnen trouwens een flesje in de winkel kopen, zelfs mooie reeds gevulde flesjes.

Bij het binnenkomen van een kerk, zijn er veel mensen die hun hand in het wijwatervat steken en dan als reinigingsritueel een kruisteken maken, op het hoofd, de borst en de schouders. 

Geen opmerkingen: