Gwy wandelt

dinsdag 10 juni 2014

Zanger zijn is meer dan goed zingen.

Maandagavond was ik in de Bijloke. In de International Opera Academy, met name. Ik was er uitgenodigd voor een benefietconcert ten voordele van Servië. We kennen hier allemaal de schade die door de met hagel gepaarde onweersbuien zijn aangericht, hier bij ons.
In het voormalige Joegoslavië gebeurde er een veel ergere ramp. Meer dan 100.000  woningen vernield. Meer dan 1 miljoen mensen hebben door de watersnood schade geleden. 
In Gent organiseerde een groep mensen een benefietconcert, waarvan de opbrengst naar Servië gaat. Dat was in de Bijloke. Ik ken de Bijloke eigenlijk alleen maar vanwege het STAM. Ik had nog nooit beseft dat de Bijloke ook een kunstencentrum herbergt. En bij de kunsten hoort ook de muziekkunst.
De kunstenaars brachten muziek uit bekende werken, althans uit muziekstukken die mensen van mijn generatie goed kennen. En het doet deugd om de jonge vocalisten deze liederen met zoveel stem en bezieling te horen vertolken. Bariton, sopraan, tenor, mezzosopraan werden op de vleugel begeleid.
Zij brachten liederen van o.a. Rossini, Gounod, von Weber, Händel, Mozart, Lehar.
De vertolkers waren: Mirei Arai (Japan), Helene Bracke (uit ons eigenste Eeklo), Denzil Delaere (uit Deinze), Mariana Castello-Branco (uit Lissabon), Milica Ilic (Servië), Christian Lujan  (Colombia), Sarah Mc Court (Ierland) en Julia Rodriguez (Spanje).
Klik hier voor info over de International Opera Academy

Geen opmerkingen: