Gwy wandelt

zondag 15 februari 2015

Abdijweekend

Dit weekend waren we met de GBL-groep in Loppem, in de Priorij bij de Benetictessen van Bethanië.
Voor degenen die het niet weten: GBL staat voor geloven, bijbel en leven.
We zijn met een groep mensen uit Evergem, uit Kluizen, uit Ertvelde, uit Bassevelde, uit Assenede, uit Boekhoute en ook nog uit Zelzate. Als ex-Zelzatenaar behoor ik - hoewel ik nu in Gent verblijf - bij dat laatste groepje.
Een groep mensen in het noorden van het Gentse, met andere woorden.
We zijn met niet veel. We waren met 22. Maar toch blijven we overtuigd.

De Benetictus-zusters hebben een gemeenschap van vrouwelijke monniken opgebouwd die voor een leven van stilte en gebed gekozen hebben. Hartelijk dank aan zuster Ria die ons een en ander uitgelegd heeft.
(Mondiale = monnik, in de vrouwelijke versie. Waarom ze ervoor een ander woord gekozen hebben is me ontgaan. )
Als je mij kent kan je het misschien geloven, maar als je mij niet kent stel je er misschien wat vraagtekens bij.
We zijn meerdere keren per dag naar de gebedsdiensten geweest.
- 's morgens in de vroegte de lauden
- later in de morgen de H. Mis,
- tegen de middag het middaggebed
- in de late namiddag de vespers,
- en dan nog later in de avond een lezingendienst.
Bij de completen waren we er niet bij

De link naar de Pirorij is :www.priorijbethanie.be/

Geen opmerkingen: