Gwy wandelt

zondag 5 april 2015

Foto's als kunst

Pasen vandaag.
Wat doet een alleenstaande oude man zoal op Pasen?
Zeker geen eitjes rapen.
Wat ik wel deed was eens naar het museum gaan.
Een facebook berichtje had me nieuwsgierig gemaakt naar het werk van een Engelse fotografe die 200 jaar geleden geboren werd.
Aan de kassa van het MSK vroeg ik wat het goedkoopste  was, als senior of als Gentenaar. De mevrouw zei me dat ik als Gentenaar gratis binnen mocht. Goedkoper kan niet. Dat schijnt iedere zondag morgen zo te zijn.
Doel van mijn bezoek was om het werk van Julia Margaret Cameron te bekijken. Die mevrouw veredelde fotografie tot kunst. Dat is nogal wat anders dan die point&shoots die ik met mijn mobieltje maak.
Info over de tentoonstelling op: http://mskgent.be/nl/tentoonstellingen/julia-margaret-cameron/julia-margaret-cameron

Natuurlijk maakte ik tevens gebruik om naar de panelen van Het Lam Gods te gaan kijken, die in het MSK gerestaureerd worden. Dat werk van de gebroeders Van Eyck heeft na 6 eeuwen nog altijd haar geheimen niet prijs gegeven.
Een vaste waarde voor mij is ook de Kruisdraging van Jeroen Bosch. Zeker nu we net de goede week achter de rug hebben.
Ook kan ik het museum niet verlaten zonder de Maria Magdalena van Alfred Stevens te bekijken.

Het zonnetje schijnt. Na de middag ga ik wat wandelen.

1 opmerking:

Unknown zei

De samenvatting van deze kruisweg vinden we inderdaad schitterend afgebeeld op dit paneel.Er zijn stukken van verdwenen, pas in 1902 opgedaagd en later aangekocht door Gent.
Let op de koppen (open monden slechte of geen tanden) de mensen aten bij gebrek aan tanden alleen pap en soep.
De Vlaamse Primitieven schilderden nooit open monden
de figuren lachen ook nooit wegens het gebrek aan tanden
Herman
Stadsgids Brugge