Gwy wandelt

woensdag 22 april 2015

Wie is toch die ander?

Van de Gentse stadsbibliotheek heb ik nu een boek geleend van Thierry Verhelst. Wel dezelfde achternaam maar geen familie van mij, toch zijn er raakvlakken. Hij was toen hij nog leefde tussen meerdere opdrachten een stafmedewerker bij Broederlijk Delen. Hij was een Gentenaar.
Ja! De wereld is klein, de wereld is een dorp. We gelijken op elkaar en we verschillen van elkaar.
Op de achterkant staat iets over de houding van je gesluierde buurvrouw. Ik ben door en door katholiek. Thierry was een orthodox priester. Als Gentenaar was hij een Franstalige. Culturen ontmoeten elkaar. 
Gisteren keken een aantal mensen verwonderd toen ik op het perron van het treinstation een gesluierde dame kuste. Wisten zij veel dat die gesluierde mijn petekind is. (S. het deed me plezier te horen dat je het goed stelt in je nieuwe leven.)

Ik zal het boek over wereldwijde interculturele en interreligieuze relaties met meer dan gewone belangstelling lezen.

Nawoord op 23 april. Vanmiddag heb ik met iemand gepraat die Thierry persoonlijk gekend heeft. Nu ben ik meer te weten gekomen dan op internet te vinden is. Om maar één ding te vermelden. De vader van Thierry was schepen van Schone Kunsten te Gent.

Geen opmerkingen: