Gwy wandelt

donderdag 18 augustus 2016

Borderline

Michel Houellebecq
In het Guislain museum loopt al een tijdje een tijdelijke tentoonstelling onder de naam 'Museum Dirk De Wachter'
Het museum Guislain is een vaste waarde voor mij. Ik ga er minstens één keer per jaar naar toe. 
Nog tot eind september is het om zo te zeggen een dubbel museum: Museum Dr. Guislain en Museum Dirk De Wachter
Dit laatste museum heeft als thema : kunst en psychiatrie in borderlinetijden.
Uit de vele kunstwerken onthou ik:
- Florian Bijloos:, een overlevings kunstenaar, die opstaat na iedere val
- Ronny Delrue met zijn cerebriraptor = hersenvreter.
- uit de permanente tentoonstelling;  de voorwerpen die met frenologie verband houden en de stelling van Aristoteles: Er is niets in het verstand, dat niet eerst in de zinnen is geweest.
- Weer in de tijdelijke tentoonstelling lees ik dat kunst redt de wereld niet redt. 
- De arme kunst = arte-povera van Giovanni Anselmo weet mijn aandacht te trekken.
- En helemaal op het einde van de tentoonstelling: De kaart is interessanter dan het gebied. van de figuur Jed Martin in een boek van Michel Houellebecq. 

Geen opmerkingen: