Gwy wandelt

zondag 7 augustus 2016

Reigers langs kastelen

De eerste zondag van augustus betekent de kastelentocht bij de Reigerstappers. De verschillende afstanden vertrokken vanuit Vinderhoute.  Ik was er al vroeg bij deze morgen. Ik wou een grote afstand stappen. Ik schreef me in voor een wandelafstand waarbij je een kaart krijgt met afscheurstroken, Op de aangegeven rustposten geef je dan zo een strookje af, en je krijgt wat er op de strook staat. Dat is dan beterkoop dan telkens bonnetjes kopen.

De wandelpijlen leiden ons langs kasteelparken, of om kasteeldomeinen om.
Nog vrij in het begin van de wandeltocht moesten we over een weide. Het was nog nat. Af en toe brak de zon door. Het zou snel opdrogen.

We waren in Vinderhoute gestart en ons eerste traject, was meteen meer dan 10 km. 10 heerlijke kilometers. Na kastelen en grote boerderijen stapten we door de vallei van de Kale. Af en toe moesten we via speciale constructies over omheiningen stappen.
In Merendree hadden we onze eerste rust. We gingen verder naar Hansbeke. Omdat ik zo vroeg beginnen wandelen was kwam ik op deze eerste rustposten niet veel andere wandelaars tegen. In Hansbeke hadden we een mooie plaatselijke lus, om dan weer te keren naar Merendree. En vandaar staken we het kanaal van Gent naar
Brugge over richting Lovendegem. Hier voegden zich ook kleinere afstanden bij ons. Een clubgenote die de 21 stapte vroeg me nog 'De welke stap jij? Toch niet de 50 zeker?' Ik kon enkel antwoorden 'Hoe raadt je het? Heb je gegokt?'
De laatste trajecten waren trouwens dezelfde als die van de 21. Ze kon me dus vertellen dat ook de plaatselijke lus in Lovendegem een uitgelezen tocht was. En ze had gelijk.

Op stap langs de vele waterpartijen, zag ik natuurlijk af en toe een reiger. Een medewandelaar merkte op: 'We zijn duidelijk bij de reigerstappers' Een foto van die vogel heb ik echter niet kunnen nemen. De steltloper was de ene keer te ver weg, de andere keer vloog het beestje te snel op.

De inrichtende club kon op deze zondag 1744 wandelaars noteren, daarvan waren er 54 van de wandelclub, waarbij ik aangesloten ben.

Voor mijn foto's klik hier.

Geen opmerkingen: