Gwy wandelt

vrijdag 27 december 2013

Avondthee

Cassia senna Ypey80
Na mijn China-reis ben ik thee beginnen drinken. Voor mij geen Amerikaans gedoe meer met cola's of fanta's, maar verschillende soorten thee. Die Chinezen leerden me om water te koken en daar dan verschillende soorten bladeren, bloemen, peulen aan toe te voegen. Ze maken die thee niet met theezakjes, maar doen de blaadjes of bloempjes gewoon in het water. Wel wat voorzichtig drinken dan om de droesem niet mee te hebben. Of door een zeefje gieten.
Een van onze gidsen dronk steeds water met een soort kamille in, maar dat was het niet. De bloemen waren veel groter.
Een andere gids dronk steeds een kruidenthee met een zoete vrucht in, waarvan ik de naam vergeten ben,  maar de mensen ginder kweekten die in hun moestuin. Ze droogden de vruchten en hadden zo een zoetstof. 30 keer zoeter dan suiker.
Nog een andere gids vertelde aan een tempelboom over ginkgo. Thee gemaakt met de bladeren ervan helpt het geheugen. Je kan er beter door onthouden.
Dat heb ik goed onthouden. In België terug zocht ik die thee op. Ik vergeet nogal vlug, en misschien dat ik met die thee mijn geheugen verbetert. In de Kruidvat-winkel vond ik wel capsules maar geen thee. Die vond ik uiteindelijk in de winkel van Vits aan de Gentse Sint-Jacobskerk.
Dan een tijdje kamillethee gedronken.
Nu ben ik aan een mengeling van senna, kamille, venkel, rozenbottel en zoethout. Deze mengeling zou het darm-evenwicht herstellen. Ik had daar de laatste tijd wat last van.
Ik heb wel moeten opzoeken wat senna is. Daar had ik nog nooit van gehoord. Het blijkt een plant te zijn waarvan de peulen laxerend werken. De foto hierbij komt uit Wiki.
Dat is nu mijn avonddrankje. 

Geen opmerkingen: