Gwy wandelt

zaterdag 7 december 2013

Euraudaxen in Torhout

Op zaterdag 7 december was mijn wandeldoel Torhout. De startzaal was het etablissement 't Centrum. De zaal zat al goed vol toen ik samen met enkele andere treinreizigers aan kwam. Een Euraudax tocht is een mars die in groep gestapt wordt. De baankapitein geeft het tempo aan. Het tempo is 6 km per uur. Wel wat snel voor sommigen.
Maar ik wil volgend jaar weer wat lange wandeltochten stappen, en dan is zo een tocht van 50 km een ideale voorbereiding.
Het is op zichzelf ook een tocht die ons door het West-Vlaamse platteland brengt. In de 1ste lus hadden we een mooie doortocht door het domein van Wijnendaele. En dan later hadden we in Kortemark de caférust. Toen hadden we al 16 km gestapt, en een Duitse collega-wandelaar van 77 jaar moest ons hier verlaten. Artrose eiste zijn tol. We hoorden achteraf dat dit tevens zijn laatste Euraudax-tocht was. Die man verdient wel een applaus.
Voor de 2de lus moesten we ons voorzien van fluo-vestjes. Om 17 uur wordt het donker, en de tocht zou tot 19 uur duren. Ik had er zelf geen bij, maar dank zij een bereidwillige medewandelaar kon ik ook zo de tweede lus mee stappen.
Lichtervelde had in deze lus het accent, en waar we de woonkernen passeerden konden we al van de vele kerstversiering genieten.
Op 31 december is er in Torhout weer een Euraudax. Daar ga ik zeker naar toe.

Geen opmerkingen: