Gwy wandelt

zaterdag 7 mei 2016

Op de Kemmel

Vandaag nam ik de trein naar Ieper. In mijn achterhoofd zat de gedachte om de Kemmelberg als wandeldoel te nemen.
Het was de tweede dag van de 100 km van Ieper. De 2de dag is de dag met als richting het West-Vlaams Heuvelland.
Een blik op de kaarten leerde me dat ik minstens de 30 km moest kiezen om de Kemmelberg in het traject te hebben. En die koos ik dan ook. Anderen die met mij op de trein zaten kozen voor kortere afstanden als de 15 of de 20. De wandelaars die echt de 100 km op de drie dagen wilden stapten moesten kiezen voor minstens 40 kilometer vandaag. En er waren er ook die het nog verder zochten en voor de 50 km kozen, Die gingen tot in Frankrijk. Zij moesten evenwel al voor 8 uur vertrokken zijn. Op dat uur zat ik nog op de trein.
Gezwind in wisselend gezelschap stapte ik over de Ieperse vesten en Dikkebus door tot aan Kemmel. Dat was halfweg, dus tijd voor een wat langere pauze, en mijn boterhammen op te eten. Dan echt de Kemmelberg op, en vandaar weer naar beneden naar Dikkebusvijver. Dat was dan onze tweede doortocht ginder en vandaar stapten we langs de vijver met haar befaamde Vaubantoren, en daarna doorheen het Tortelbos weer richting start, die we langs de stadsgrachten bereikten.
Een mooie zonnige wandeldag. Een mooi parcours, in het stuk dat ik stapte gedomineerd door de Kemmelberg.
Het was met het mooie weer werken geblazen voor de boeren trouwens: aardappelen poten, hooien, kolen planten. We zagen nogal wat landbouwtuigen aan het werk.
Bovendien liet de tocht ons ook WOI voelen wat ik in een Engelstalig opschrift zag: History has never been so close.

Gino was er ook, en stapte zelfs over de schreve. Klik hier voor zijn foto's.

Geen opmerkingen: