Gwy wandelt

dinsdag 3 mei 2016

Wonderbaarlijke tuin

Deze middag ben ik nog eens naar het Caermersklooster geweest. In  het provinciaal cultuurcentrum lopen verschillende tentoonstellingen. Daarbij is dan steeds het Lam Gods, ons befaamde Gents altaarstuk. Er is een permanente tentoonstelling over de verwikkelingen in de loop van de geschiedenis van dat veelluik van de gebroeders Van Eyck. Ik kon even niet nalaten vast te stellen dat een nichtje van mij aan de tentoonstelling meegewerkt heeft. Afin ik zeg nichtje, omdat ik haar als klein meisje gekend heb, en dat is ze al lang niet meer. Ze is nu bekend om haar restauratiewerken.
De tentoonstelling heb ik al een aantal keren bezocht. En vandaag was mijn hoofddoel de tijdelijke tentoonstelling over de flora op het Lam Gods.
De moeite waard. En ook hier zijn er geheimen. Hoe kwamen de Van Eycks aan zo een nauwkeurig kennis dat zij Middellandse Zee planten zo waarheidsgetrouw en detaillistisch konden schilderen?
De uitleg bij de verschillende bloemen, vruchten en bladeren wijst ook op het geneeskrachtig gebruik van de planten en kruiden.
Plezant is dat men ook een tuintje buiten heeft aangelegd. Ik zal deze zomer eens terug moeten keren, als er wat meer gegroeid is.

Ik kan een bezoek zeker aanbevelen. Het is de 2 euro toegang meer dan waard.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Beste Gwy,
Van Eyck leefde als schilder diplomaat ten tijde van Filips de Goede en heeft in opdracht van de Hertog vele buitenlandse reizen ondernomen vooral naar Spanje, Portugal en Italië.

Herman

Guy (= Gwy) zei

Dank je wel Herman.
Je opmerking was voor mij de reden op wat op de datums te letten.
- 1432: Lam Gods in klaar
- 1431: Dood van Jeanne d'Arc
En de rol van de Bourgondiërs in de Honderdjarige Oorlog.
Groeten, Guy