Gwy wandelt

zondag 21 februari 2016

Akropolis museum.

De Akropolis zelf wekt indruk. De zuilengang, de overblijfselen van de tempels overweldigen.
Ze zijn echter leeg. Geen daken meer. Alleen ruïnes. Na de vernietiging door de Perzen hebben de Atheners de tempels niet hersteld als herinnering aan de oorlog.
Veel beeldhouwwerken zijn echter begraven en nadien terug gevonden.
Die staan nu in het museum. Dat was mijn doel op deze zondag 21 februari.
Overweldigend wat de beeldhouwers van Attica presteerden. 
Dat alles goed uitgelegd. Voor mij gelukkig ook in het Engels. Grieks lezen gaat mij niet goed af.
Glazen vloeren laten het Athene van vroeger zien. En wat me bijvoorbeeld verwonderde is dat hier de echte kariatiden staan. Deze op de berg zijn kopieën. 
En een koffie drinken in het museum café met zicht op de Akropolis geeft een heerlijk gevoel. 

1 opmerking:

julien en jeanine zei

Hallo Guy,
blij dat je zo enthousiast bent over de Griekse kunst! Wij vonden Athene ook prachtig maar we zijn op een slecht moment geweest en zowel de Akropolis als het museum waren maar half toegankelijk zodat we de prachtige Kariatiden in het museum niet gezien hebben.
Nog veel plezier in Griekenland.Je zult je informatie wel van Rosette gekregen hebben, ze was gehuwd met een Griek en haar dochter woont in Griekenland, ik ken haar van de kantschool.
Hartelijke groeten,Julien en Jeanine