Gwy wandelt

maandag 18 juli 2016

Poortersontbijt

Hoe kan een Gentenaar de maandag van de Gentse feesten beter beginnen dan met een ontbijt in het MIAT?
Het MIAT is het museum over industrie, arbeid en textiel. Het is gehuisvest in een voormalige katoenspnnerij aan de Minnemeers.
Op weg er naar toe kwam ik nog wat afzakkers tegen, die de hele nacht door gefeest hadden. Ze hebben er deugd van gehad, aan hun lach en glimlach te zien.
Aan de Vlasmarkt waren al de dranktentjes en drankgelegendheden al dicht. De opkuis zou hier ook kunnen beginnen. De Baudelo was al leeg en proper.
Om precies 8u30 kwam ik in het MIAT aan. De deuren waren al open. Ik koos voor het poortersontbijt. Je kan niet geloven hoe heerlijk zo een bruine boterham met smout smaakt. Ook kon ik genieten van roggebrood met krenten, belegd met goede boter. Bij het menu ook kaas, hesp, hoofdvlak, gekookt ei. Een kop karnemelk om daarbij te drinken bracht me als het ware weer terug in het huis van mijn grootouders in mijn kindertijd.
Toen ik binnenkwam was het nog redelijk rustig. Ik had een tafel voor mij alleen. Niet voor lang echter. Al gauw vroegen andere mensen of ze mochten aanschuiven. Er is ook schotel speciaal voor kinderen voorzien.
De bediening was aan tafel, en de vele helpers en medewerkers waren gekleed als weleer.
Kom je nog naar Gent deze week, en ben je er in de ochtend, dan kan ik dat ontbijt zeker aanbevelen. Tot 11u30 laten ze iedereen binnen.

Geen opmerkingen: