Gwy wandelt

maandag 11 juli 2016

Tournée Balthazar

Via Google kwam ik uit uit op een wandelroute door Gent (Klik hier). Het is wel al jaren geleden het artikel van Lore Callens gepubliceerd is, maar ik besloot de route van Nic Balthazar eens te lopen. Daarbij wou ik speciaal aandacht hebben voor wat er anders is tussen 2009 en nu = 2016.
De muurschilderingen in de Van Stopenberghestraat die fragmenten uit het beroemde schilderij laten, tonen nu andere taferelen.
De Graslei en de Korennlei zijn nu het toneel van de opbouw van de Gentse Feesten.
Op de Korennlei dronk ik trouwens een cappuccino in de Nieuwe Onvrije Schipper
Ook dat is verandert sinds de oorspronkelijke tekst van de Tournée Balthazar verscheen. Een paar jaar geleden was het nog gewoon 'De Onvrije Schipper. In 2016 veranderde het naar de bar waar ik nu binnen ging. Het is een hippe gelagzaal met heerlijke koffies en limonades. 
Verder volgde ik de route zoals in het artikel beschreven. De persoonlijke invulling van Nic Balthazar
geeft deze tocht een belevenswaardige charme. Ik wist wel niet altijd wat hij bedoelde. Zo drong de betekenis van het blauw engeltje en het rood duiveltje op de Kraanlei niet tot mij door. Of het zou moeten zijn dat het blauw en het rood refereren naar de kleur van de ramen en deuren van twee aan een palende huizen.
Ik kon het ook niet nalaten vast te stellen dat er ondertussen tussen het stadhuis en het belfort een staaltje van hedendaagse architectuur staat. Een voorstel tot ondergrondse parking werd weg gestemd in een referendum. Het lege plein noemden we een beetje verachtend: het gat van Gent. In 2010-2012 kwam toen de stadshal en werd het plein heringericht. Je kan die stadshal mooi vinden of niet. In ieder geval het is een gespreksonderwerp voor velen, en ondertussen noemen we de hal eerder liefkozend: de schaapstal. 
Even verder op de Kalandeberg stopte ik vandaag mijn wandeling. 
Onderweg nam ik wat foto's, klik hier voor het album

Geen opmerkingen: