Gwy wandelt

zondag 19 maart 2017

Aan de rand van de stad

Deze morgen trok ik vrij vroeg naar Gentbrugge om mee te stappen in de Floratochten.
Bij zo een wandeling in de stad waar ik al een paar jaar verblijf, ontmoet je bij de start al veel bekenden. Een handdruk, of een kus op de wang en vragen hoe het gaat.
Ik schreef me in voor de 30 kilometer.
Het eerste traject bracht ons naar Heusden, het dorp Heusden. Samen met iemand van WSV Wetteren legden we dat traject babbelend af. Heel wat wandelervaringen hebben we uitgewisseld.
Het tweede traject bracht ons eerst door de Kollebloem. Daar heb ik veel herinneringen aan. Als klein stadskind werden we op de hoek van de straat met de autobus opgepikt en naar de VP gebracht, naar het vakantiepatronaat.
De wandelpijlen brachten ons verder langs af en toe slijkerige wegjes, eenmaal zelfs vrij pittig, tot aan het Damslootmeer. Daar hadden we een rustpost in een café bij de Royal Belgian Sailing Club.
Hier kregen wij als wandelaars van de 30 een extra lus.
Het viel me op hoe de bermen erbij lagen. Niets van zwerfvuil. Even later, op het jaagpad,  kwam ik mensen tegen die met een grijper cola- en bierblikjes, plastiek, en andere weggegooide dingen op pikten. Het is vandaag de dag van de gruute kuis. Mijn bewondering voor die mensen.
Het derde traject was trouwens een wondermooi traject dat ons langs de Damvallei helemaal tot in Destelbergen bracht. Sloten, vijvers, waterrijke gebieden. Hier voelt de zwarte els zich thuis.
Het vierde traject bracht ons helemaal rond het Damslootmeer. Hier is wandelen heerlijk. Je haalt adem, Je wordt één met het landschap en maakt de geest leeg. Als er een gedachte opkomt, laat je die gewoon passeren. Zo komt een mens in het wandelen volledig tot rust. Maar ja!  Wel een beetje opletten of men mist een pijl die de wandelaar laat afslaan.
In het vijfde traject kwam ik een uitpijler tegen. Er bleek een stuk aan de Schelde te zijn waar mensen gemakkelijk misliepen. Hij bleef maar pijltjes bijhangen, en er bordjes bij te voegen met HEEN dan wel TERUG.
De Florastappers gaven ons vandaag een mooie wandeling, een landelijke tocht in de rand van de stad.

Voor mijn foto's klik hier.
Of kijk naar de foto's van Thierry, klik hier
Er waren trouwens meer wandelfotografen, die zullen hun albums allicht ook op internet plaatsen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Heb je niet gezien, jammer

Guy (= Gwy) zei

Tussen de 2522 wandelaars waren er 61 van mijn club. Ze waren er wel, maar zelf heb ik er hoogstens een tiental gezien.
Het moet net lukken dat een mens elkaar treft op een rustpost.