Gwy wandelt

woensdag 1 maart 2017

Aswoensdag

Vandaag begint de vasten.
Binnen onze katholieke gemeenschap noemen we de eerste dag van de vasten aswoensdag.
De palmtakken van vorig jaar worden verbrand. Met de as daarvan krijgen we een kruisje op ons voorhoofd.
In mijn geval was de viering deze avond om 19 uur. De verbranding was op de binnenkoer van het St.Baafshuis.
Dan gingen we in processie naar de kathedraal. We daalden af naar de crypte.
Ik was op het einde van de groep. De mis was al begonnen toen ik binnen kwam. Het was even rondkijken om nog een stoel te vinden.
Het werd een zinvolle viering.
Een mooi moment in de viering vind ik altijd de vredeswens na het Onze Vader.
Mensen die elkaar niet kennen schudden de hand en wensen elkaar vrede.

Bij het buitengaan kocht ik de vastenkalender. Voor vandaag staat erin: Laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet.

Geen opmerkingen: