Gwy wandelt

zaterdag 25 maart 2017

Doetjes in Poilvache

Met drie Doetjes reden we vandaag naar Yvoir, meer bepaald naar het dorpje Evrehailles
Daar was de startplaats voor een reeks wandeltochten van de club Les Batteurs De Cuir van Dinant.
We opteerden om er de 23 kilometer te stappen.
Ik dacht zo een wandeling in Wallonië voorbij Namen nog, daar kom ik geen bekenden tegen. Toch wel dus. De zwakke schakel plaagde me nog. Overal waar de Guy komt, ontmoet hij tussen de wandelaars toch altijd iemand die hem kent, zei hij. Dat was ook zo na de wandeling, maar nu loop ik op mijn relaas vooruit.
Alle afstanden behalve de 4 km deden Poilvache aan. Poilvache was een vesting in de XIIIde  eeuw, en nu zijn de ruïnes nog altijd een trekpleister.

De wandelpijlen waren witte vierkantjes met daarop dan een rode driehoek om de richting aan te geven. Dit werd dan bovendien ondersteund met oranje plaklinten
Die pijlen brachten ons eerst naar het gehucht Houx aan de Maas. We stapten langs charmante rotsige wegels. Door het mooie weer van de laatste dagen werd de modder ons bespaard. Het tweede traject bracht ons eveneens langs slingerende paden door bospartijen naar het gehucht Loyers.
Het derde traject werd een lang traject van 8 km. Hier konden we genieten van de vergezichten. Het was helder weer, we konden dan ook het wijdse landschap bewonderen.
Het vierde traject bracht ons naar het hoogtepunt van de tocht: de ruines van Poilvache. Daar met dat prachtig uitzicht op de vallei van de Maas, zo tussen de ruines was het aangenaam om wat langer te blijven zitten, vooraleer weer naar ons vertrekpunt terug te keren.
Het was een aangename tocht, niet te avontuurlijk en onder een heerlijk zonnetje.

Voor mijn foto's klik hier
Voor de foto's van Clement, klik hier.

Geen opmerkingen: