Gwy wandelt

zondag 24 mei 2020

Westerring wandeling

Westerringspoorbrug
over de Brugse Vaart
Vandaag koos ik voor een wandeling over een voormalige spoorlijn: het groene Westerringspoor te Gent.
De tocht omvatte ook een andere voormalige spoorweg: de Rabotspoorweg. 
Beide spoorwegen vervoerden goederen voor de plaatselijke industrie. De sporen en dwarsliggers  zijn weg. Waar ze lagen ligt nu een groene gordel met fiets- en wandelpaden. 
De wandeling begint aan het Van Beverenplein en eindigt in Mariakerke. 
Het is zondag vandaag, dus markt op het Van Beverenplein. Ik zag dat ook op deze markt één richting verkeer was ingesteld. µ
Zelf stap ik meteen naar de Maïsstraat met de grote UCO fabrieken. Er wordt geen textiel meer gemaakt. De gebouwen hebben nu een andere bestemming. Industriële archeologie weet me altijd te bekoren. Nu wordt ook op de voormalige bedrijfsterreinen het Bloemekespark aangelegd. Zo begon het groene gedeelte van de tocht. 
En het bleef groen. 
Ook een doortocht door de Westerbegraafplaats, dat is toch wel een groen begraafpark.
En dan verder, de Brugse Vaart over. 
Het Malpertuuspark verraste me. Nieuw voor mij. Ik was zodanig aan het genieten dat ik vergat naar de routebeschrijving te kijken. Niet getreurd. Gewoon verder dwalen. Aan de hoosmolen kwam ik zo ook in De Bourgoyen, maar niet volgens de brochure. In de Bourgoyen-Ossemeersen is het altijd tof wandelen.  Zo kwam ik in Drongen uit in plaats van in Mariakerke. 

Geen opmerkingen: