Gwy wandelt

donderdag 7 mei 2020

Gevelliteratuur wandeling

Vrijwel iedere morgen maak ik een korte wandeling. Beetje doelloos rondzwerven.
Ik besloot na te gaan of ik niet gerichter kon wandelen.
Een blik op wandelknooppunt.be/ leerde me geen knooppunten in mijn buurt.
Via GOOGLE ZOEKEN kwam ik op Literair Gent terecht, Die hebben ook wandelingen.
Ik besloot een korte wandeling te maken met als thema: didactische gevelliteratuur.
De kaart en de parcoursbeschrijving afgedrukt. De meer uitgebreide informatie op hun website gelezen.
Ik besloot vroeg te vertrekken en pas daarna te ontbijten.

De tocht begint aan het stadhuis, nu, volledig nu,  in de steigers.
Op de Hoogpoort zag ik werken van de straten. Gent, ik vreesde al dat ik van het uitgestippelde parcours zou moeten afwijken.
Maar nee! Net voor de werken kon ik het zogenaamde graffiti straatje in, nai ntribrr  Via de Onderstraat en over de Vrijdagmarkt stap ik de Baudeloostraat in. Daar staan veel huizen van architect Demeij. Die plaatste belerende teksten op die huizen. Hij liet de korte zinsneden in medaillons uitbeitelen en op de gevels plaatsen.
In de Wolfstraat langs de kant van de oneven nummers, staan in het rood halfverheven beeldhouwwerken met telkens een wolf erin, en daarnaast dan een moraliserende tekst.
Zo een thema wandeling is wel eens wat anders.

De wandeling vind je op deze link: literairgent.be/wandelingen/didactische-gevelliteratuur/
Voor de foto's die ik nam, klik hier.
Omdat het nog zo vroeg in de morgen was waren er nog lange schaduwen.
Ik ben van plan om deze wandeling eens in de vroege namiddag met iemand anders te doen.
Overigens heb ik nog meer wandelingen van Literair Gent afgedrukt, en zal die ook stappen.

Geen opmerkingen: