Gwy wandelt

donderdag 28 mei 2020

Zuiderbegraafplaats

Deze morgen koos ik de Zuiderbegraafplaats als wandeldoel voor mijn wandeling in Gent. Die begraafplaats is de oudste Gentse begraafplaats.
Zij ligt ergens aan de Ottergemsesteenweg.

Een stadswandeling beleeft men anders dan een natuurwandeling.
Door de straten op het voetpad wandelen was soms moeilijk. Laat het nu net de dag zijn van de vuilnisophaling. En dan nog voor verschillende: papier, PMD en restafval. Op sommige plekken lag het trottoir er vol mee. Dan maar op straat stappen. 
Het was precies tijd om naar school te gaan. Veel fietsende vaders en moeders met hun kleine.

Eens aan de begraafplaats aangekomen moest ik toch wel zoeken naar de ingang. Die vond ik niet. Toch wel : een klein hekje in de muur. Dat bleek de achteruitgang te zijn. Maar ik was er toch. 
Het was trouwens tof om zo langs de vlindertuin binnen te komen. Ik denk dat de mensen die hier de urne met de as van hun dierbare geplaatst hebben, hier op het bankje aangenaam kunnen vertoeven. 
In het oudere gedeelte veel familiegraven. Sommige getekend door de tand van de tijd. Er staan geen grootse kunstwerken zoals in Campo Santo. 
Ik dwaalde door het kleine charmante kerkhof. Het is volledig ingesloten door bebouwing.
Het is goed onderhouden. De groendienst was er trouwens aan het werk.
Zo van achter binnengekomen, langs de voorkant weer buiten. 
Toen ik me omdraaide zag ik waarom ik de hoofdingang niet vond. Gewoon een doorgang tussen huizen in.
Een oude begraafplaats in een relatief nieuwe woonwijk. 

Klik hier voor wat foto's die ik met mijn mobieltje nam. 
Voor een brochure over deze begraafplaats, klik hier

Geen opmerkingen: