Gwy wandelt

vrijdag 7 april 2017

Petra, een roos rode stad

7 april 2017 is mijn vierde reisdag.
Petra zien is het doel van mijn Jordanië reis. Vandaag is het zover.

Om 9 uur pikte iemand van de reisorganisatie me op. Hij vroeg me of ik een gegidste rondleiding wou, of liever zelf rondtrok op basis van de kaart en de brochure. Ik koos voor de laatste optie.
Eens het bezoekers centrum uit reed ik te paard naar de ruïne stad. De man die het paard leidde suggereerde om niet alleen de ruïnes te bezoeken maar ook een trail te stappen.

Over Petra hoef ik niet veel te vertellen.Lees erover in Wikipedia
Ik wil natuurlijk wel aan geven  dat de trip ruim aan  mijn verwachtingen beantwoordde.
Het was er vandaag vrij rustig. De meeste bezoekers zijn toeristen, bijna altijd in  groep. Velen laten zich verleiden om een tocht te maken met een ezel of een kameel. Een rit met als doel Ad-Deir (het klooster) duurt 2 uur.
Het is vreemd maar wat op mij de meeste indruk maakte is de Siq.  De Siq is de smalle kloof van meer dan 1 kilometer lang waardoor de vallei bereikt wordt. Het verwonderd me niet dat deze stad honderden jaren onvindbaar was. Nu niet, nu drommen de mensen zich door de nauwelijks doorgang. Als er een paardenkoets (dat is voor de mensen die minder goed ter been zijn) passeert is het even opzij gaan. En op het einde als ineens de zogenaamde treasury in zicht komt is het een opstropping want iedereen wil een foto maken.

Morgen nog een dag is deze stad van 2.000 jaar oud

Geen opmerkingen: